A legegyszerűbb válasz az, hogy foglalkozz magaddal, de hadd magyarázzam el, nekem mi vált be!

Bármi is legyen a helyzet, amit meg akarsz oldani, szükséged van motivációra és kitartásra. Konfliktushelyzetben is akarnod kell, a mindkét fél számára kielégítő megoldást, és ha vannak a kezelésére eszközeid, akkor nem kell félned, ebben a megoldhatatlannak látszó helyzetben.

Hogyan kezdtem?

Mivel akartam a változást, hajlandó voltam megkérdőjelezni önmagamat, és a helyzeteket nem hatalmi, énvédelmi játszmaként lefolytatni, hanem a fejlődésemet és önismertemet támogató helyzetként kezelni. Elkezdtem önmagamnak kérdéseket feltenni, egy vita vagy nézeteltérés után:

  • Miért kerültem ebbe a helyzetbe?
  • Mi a szerepem ebben?
  • Mi a felelősségem?
  • Mit mulasztottam el?
  • Miért nem ért meg engem?
  • Miért látja a másik így?
  • Miért kerülök folyton, ugyanabba a szituációba?
  • Miért nem érti meg, amit mondok?
  • Mit tehetek én, hogy a konfliktus megoldódjon?

Mi lett ennek a hatása?

Amikor magamra is figyeltem, nem csak a konfliktusra és a másik félre, észrevettem, hogy eltérő állapotok jelennek meg a vita folyamatában, és vannak helyzetek, amik nem is rólam szólnak, így eldönthettem, hogyan veszek részt ezekben.

Például:

Az egyik fél hazaviszi a rossz hangulatát a munkahelyéről, akkor könnyen kialakul, hogy idegesíti a párja, gyereke, anyósa, bárki, aki épp a közelében van. Ilyenkor egy indulatos megjegyzés, nem a címzettnek szól, hanem a munkahelyi körülménynek. Ha ezt észreveszem, ebben a helyzetben:

 Lehetek:

  • Kezdeményező
  • Reagáló
  • Megoldást kereső
  • Megértő

Mit ismertem fel?

Ha rólam szólt a helyzet, és érzelmileg érintett voltam, észrevettem, hogy a másik fél racionális magyarázatai nem oldják fel a szituációt. Ilyenkor logikus érvekkel nem lehetett megoldani a konfliktust, mert az érzelmileg bevonódott fél megértésre, empátiára, szeretetre és támogatásra vágyik és kevésbé a torkán letolt igazságra. Felismertem, hogy nekem is be kell tudnom fogadni az együttérzést, és ha nem én vagyok az érzelmileg érintett, akkor érzelmi támogatást is kell tudnom nyújtani a társamnak, ha a megoldást kezdeményezni tudó féllé akarok válni. Ezeken a képességeken mind dolgoznom kellett, hogy alkalmazni is tudjam őket!

Ha erre ráérzel, képes leszel a konfliktushelyzetekben megoldást keresni és megértő is lenni. A nézeteltérések dinamikáját megértve, nem fogod diszkomfortosan érezni magad, mert te leszel a proaktív fél, aki integrálni lesz képes az eltérő érzelmi és értelmi nézőpontokat a megoldásban.

Fontos, hogy ezt a képességet fejleszd, és ne várd el a körülötted élőktől, hogy a te nézőpontoddal rendelkezzenek. Gyakorold helyzetekben, legyél magaddal türelmes és szeretetteljes, és mutass példát elvárások nélkül!

Hogyan ismerd fel az értelmi és érzelmi nézőpontok találkozását?

Amikor az érzelmileg bevonódott fél és a logikus nézőpont ütközik, ezek a mondatok szoktak elhangozni:

  • „De hogy-hogy nem érted?”
  • „A hiszti nem segít!”
  • „Elmagyarázom még egyszer!”
  • „Nem érted, amit mondok?”
  • „Hányszor mondjam el?”
  • „Figyelj arra, amit mondok!”
  • „Nem értem, mi bánt ezen?”
  • „Miért sírsz, nem történt semmi? „

Honnan tudom, melyik oldalon állok?

Ha engem próbálnak meggyőzni, indulatossá, támadóvá vagy reagálóvá válok, akkor én vagyok az érzelmileg bevonódott fél. Ha fordított a helyzet, akkor a szerepek is fordítottak.

Ez az egyszerű nézőpont segített megoldani évtizedes helyzeteket a kapcsolataimban, és megszűntek mérgezni a mindennapjaimat. Nincs tökéletes, egyetlen, minden helyzetre alkalmazható módszer, és a kifejtésem leegyszerűsített, saját tapasztalaton alapuló. Ennek ellenére ez egy lépés lehet a figyelem, önismeret és önreflexió fejlesztésében, a kapcsolódásaid rehabilitálásában és a kiegyensúlyozottabb, boldogabb és egészségesebb élet felé.

Használd egészséggel! Ha kérdésed van, bátran keress!                                                                                            Foto: freepik

Hollós Gábor

Funkcionális Létmód Mentor